Tuntutan
dan cabaran globalisasi dan liberalisasi walaupun membawa kesan negatif kepada
sesetengah negara, namun ia juga memberi kesan positif dilihat dari sudut
peningkatan peluang baru. Oleh itu globalisasi dan liberalisasi penghapusan
sekatan perdagangan antarabangsa dan kebebasan pergerakan modal dengan tujuan
mewujudkan pasaran global. Ini membolehkan modal bergerak dengan mudah antara
negara, syarikat berupaya mengurus pengeluaran secara berskala global dalam
mencari sumber pada kos yang murah dan untung yang tinggi melampaui sempadan
negara. Menghadapi fenomena ini, setiap pengusaha atau perlu membuat persiapan
yang rapi khususnya dari segi teknologi maklumat, pengurusan strategik dan
penyelidikan dan pembangunan demi untuk bersaing dalam dunia perniagaan.
a) Cabaran
dalam inovasi perniagaan
Syarikat-syarikat
terpaksa meningkatkan kecekapan kos serta meningkatkan kualiti dan sentiasa
menggalakkan inovasi demi ketahanan dalam arus persaingan. Pasaran global
dipacu oleh ilmu pengetahuan, kemahiran dan inovasi yang berterusan. Persaingan
di peringkat antarabangsa menuntut kepada peningkatan kualiti produk,
keberkesanan kos, strategi pemasaran yang berkesan, penguasaan teknologi
maklumat, pembangunan sumber manusia yang berterusan kualiti melalui pendidikan
dan kemahiran serta ekonomi yang berteraskan pengetahuan.
b) Cabaran
dalam strategi- strategi dalam perniagaan
Selain
itu, mereka perlu bijak mengatur srategi-strategi perancangan pasaran,
perletakan harga, promosi dan pengagihan.Justeru, terdapat beberapa prinsip
yang perlu diikuti dalam memenuhi tuntutan perubahan dalam era globalisasi. Oleh
kerana masa berubah, peniaga perlu melakukan perubahan dengan melihat dunia
pengurusan perniagaan secara lebih dinamik bersesuaian dengan tuntutan masa.
Dalam menghadapi tuntutan perubahan masa, tidak ada organisasi dan syarikat
besar atau kecil, baik lama atau baru yang tidak dapat ditewaskan. Syarikat
yang dapat kekal kedudukannya dalam pasaran ialah syarikat yang mampu mengatasi
tuntutan perubahan secara bersepadu.
c) Cabaran dalam sanggup menanggung risiko
Golongan
usahawan adalah pemangkin dalam proses pembangunan ekonomi sesebuah negara.
Mereka dianggap sebagai golongan yang sanggup menanggung risiko dan sentiasa
berusaha untuk melakukan inovasi. Seorang usahawan perlu ada motivasi
pencapaian iaitu dorongan untuk melakukan atau mencapai sesuatu. Dalam konteks
usahawan.apa yang perlu dijelaskan ialah sekiranya usahawan didefinisikan
secara sempit iaitu mereka yang berkemampuan berkecimpung dalam aktiviti
perniagaan bersaiz kecil, jumlah mereka di Malaysia memang ramai. Sebaliknya,
jika keusahawanan ditakrif sebagai kebolehan untuk mencari peluang dalam bidang
perniagaan dan perindustrian yang besar, kebolehan melakukan inovasi dan
mengurus sumber, menggunakan teknologi tinggi dan mengembangkan pasaran eksport
untuk mendapat keuntungan jangka panjang, bilangan mereka di Malaysia masih
lagi terhad.
d) Halangan-halangan
berkaitan dengan kebudayaan, perwatakan dan keupayaan.
Halangan-halangan
yang berkaitan dengan kebudayaan, perwatakan, keupayaan dalam memenuhi fungsi
keusahawanan, keupayaan merebut peluang, kesediaan menghadapi risiko dan
keupayaan untuk mendapatkan sumber terutama modal. Pengusaha cenderung
berhadapan dengan halangan-halangan dari segi keupayaan mengurus dan mewujudkan
rangkaian, tahap wawasan dan pengalaman yang dimiliki, tekanan persaingan,
masalah modal dan tahap budaya korporat yang dimiliki. Halangan-halangan
tersebut telah memberi implikasi negatif terhadap keupayaan individu apabila
menceburi bidang keusahawanan. Usahawan dikatakan tidak dapat mempamerkan
kebolehan pengurusan dan kurang yakin serta tidak berpandangan jauh. Mereka
cenderung memilih jenis perniagaan yang mempunyai kurang risiko yang sudah
pasti menghasilkan pendapatan yang sedikit. Kesannya, perniagaan tidak dapat
berkembang ke pasaran eksport. Usahawan yang memasuki bidang perniagaan tanpa
pengetahuan asas perniagaan seperti pengetahuan mengenai volum pasaran, penyerapan
pasaran dan saiz perniagaan optimum. Kesannya, mereka gagal bersaing dan
perniagaan tidak berkembang.
e) Kaedah Pembayaran
Transaksi e-dagang biasanya melibatkan pihak ketiga seperti bank,
syarikat kewangan, pengeluar kad kredit dan badan-badan persijilan tertentu.
Apabila pembeli membuat sesuatu pembelian, mereka akan diminta memberikan
nombor kad kredit mereka untuk dienkripsikan oleh komputer penjual. Kaedah
enkripsi ini akan membenarkan komputer penjual memintas nombor kad kredit
pembeli untuk menyelesaikan proses pembayaran. Dengan ini nombor kad kredit
pembeli tidak akan dibaca oleh penjual. Di antara teknologi yang menyokong
pembayaran melalui kaedah ini ialah Secure Electronic Transaction (SET) yang
dibangunkan oleh Master Card dan Visa serta Secure Socket Layer (SEL).
Selain itu, terdapat beberapa mod pembayaran yang telah diperkenalkan
organisasi yang membangunkan E-Dagang seperti tunai digital (digital cash), cek
digital dan teknologi sokongan seperti sistem Kriptografi PKI (Public Key
Infrastructure) dan sijil digital. Di Malaysia kaedah ini mula dibangunkan oleh
MIMOS Berhad dan Hitechniaga Sdn. Bhd. melalui laman web Jaring's Mall. Salah
satu isu yang amat penting di dalam E-Dagang ialah kebimbangan pengguna
terhadap keselamatannya. Ramai pengguna masih ragu-ragu terhadap keselamatan
transaksi melalui talian dimana terdapat kemungkinan maklumat peribadi mereka
serta nombor kad kredit akan dipintas oleh penggodam sistem komputer.
No comments:
Post a Comment