Melihat kepada kebolehpasaran dan potensi e-dagang
itu sendiri, perniagaan atas talian telah menjadi satu fenomena dalam kalangan
usahawan. Mereka menggunakan aplikasi popular untuk memasarkan pelbagai jenis
produk seperti pakaian, aksesori wanita, barangan kraf, bahan-bahan ilmiah dan
juga produk makanan di Instagram, Facebook dan juga blog. Kecenderungan itu
disebabkan e-dagang lebih fleksibel dari segi waktu dan ruang, menjimatkan dan
hanya menekankan pemikiran kreatif dan inovatif serta risiko yang rendah.
Perubahan
teknologi di dalam sektor ekonomi seperti kewujudan industri pembuatan,
pembinaan, perkhidmatan, peruncitan dan pertanian merupakan satu faktor kewujudan
peluang-peluang perniagaan dimana pengenalan teknologi baru membolehkan
pengeluaran dihasilkan pada kos yang lebih rendah dan membuka pasaran yang
lebih luas. Selain daripada itu, maklumat formal juga dapat memainkan
peranan penting dalam menyediakan maklumat-maklumat mengenai
peluang-peluang perniagaan.
Dalam
konteks ini, media massa memainkan peranan memberikan maklumat mengenai
peluang-peluang perniagaan sama ada secara langsung ataupun tidak
langsung. Kebiasaannya media massa, sama ada media cetak atau elektronik,
membuka peluang kepada peniaga untuk menyiarkan maklumat mengenai dunia
perniagaan yang membolehkan mereka, secara tidak langsung mengikuti
perkembangan pelbagai bidang usaha niaga. Faktor penting yang
mendorong kejayaan mereka ialah kemampuan kualitatif dan kuantitatif mereka dalam
memahami kehendak pelanggan/ pengguna. Dengan melakukan inovasi terhadap kaedah
konvensional, mereka mampu menarik minat pengguna untuk berurusan dengan
mereka.
No comments:
Post a Comment