Secara umumnya, e-dagang
mempunyai impak yang besar dalam mempengaruhi tindakan seorang usahawan. Sudah
ternyata, ia mempunyai hubung kait dengan unsur obligasi perniagaan yang
menjadi jambatan perhubungan di antara usahawan dan juga kelompok masyarakat
yang merangkumi pelbagai kaum, bangsa, umur dan lokasi.
E-dagang merupakan satu
inovasi sangat berkait rapat dengan perniagaan. Mana-mana perniagaan yang
berjaya mengaplikasikan aspek inovasi dalam perusahaan, maka keuntungan adalah
sesuatu yang pasti dan pulangan yang tinggi. Inovasi dan teknologi adalah saling berkait antara satu sama lain.
Teknologi merangkumi satu konsep yang sangat luas dan iadigunakan untuk membangunkan
inovasi menyelesaikan masalah manusia yang dihadapi dalam kehidupan seharian.
Menurut Khairul Nizam
Bin Zainal Badri (2007), menyatakan contoh terbaik penggabungan teknologi yang
sering dipraktikkan oleh syarikat-syarikat maya ini ialah seperti penggunaan
teknologi kemudahan mudah alih dengan laman web. Penggunaan laman web menerusi
aplikasi facebook, blog, istagram berjaya menambat hati pengguna teknologi masa
kini. Dengan cara itu, pengguna boleh boleh menggunakan perkhidmatan yang
ditawarkan pada bila-bila masa dan dimana-mana sahaja.
Kepentingan e-dagang
dalam perniagaan memberi kelebihan dalam perniagaan seseorang usahawan.
Kelebihannya adalah seperti berikut :-
a)
Menjimatkan
masa dan kos
E-dagang merupakan satu kaedah yang
baik dan berkesan dalam urusan jual beli kerana kaedah ini menjimatkan masa dan
kos.Peniaga tidak perlu menyediakan ruang premis yang luas untuk menjalankan
perniagaan. Urusan jual beli
dapat dijalankan dengan lebih mudah dan cepat di samping menjimatkan kos. Ia
membantu syarikat untuk meluaskan pasaran ke seluruh pelusuk dunia dengan
menjadikan ekonomi di dunia ini menjadi satu sistem yang bersifat
saling-bergantung antara satu sama lain. Pembeli pula tidak perlu
keluar dari rumah dalam cuaca yang panas, mengharungi kesesakan malahan dapat
menjimatkan masa dan kos sekaligus dapat melihat produk yang dijual dengan
jelas beserta dengan maklumat yang disertakan.
b)
Boleh
menaikkan imej dan kredibiliti usahawan.
Pada zaman perkongsian maklumat
kini, adalah penting bagi seseorang usahawan memperbanyakkan perkongsian bagi
menaikkan imej perniagaannya dan meningkatkan kredibilitinya. Salah satunya
adalah melalui pelaksanaan e-dagang dalam perniagaan. Oleh kerana rantaian
nilai perniagaan itu boleh dilonjakkan ke tahap yang lebih tinggi melalui
inovasi, pendekatan dan perkaedahan inovatif, ia berupaya menghasilkan idea
baharu dan segar, yang boleh diterjemahkan menjadi produk dan perkhidmatan
komersial yang berdaya maju. Dengan merangkumkan kepintaran, daya cipta,
dan keaslian, perniagaan melalui e-dagang, akan meraih manfaat daripada
kegiatan nilai tambah yang tinggi, seterusnya menjana pendapatan tinggi.
c)
Mengembangkan
perniagaan ke negara-negara lain melalui e-dagang.
Dalam bidang
perniagaan, strategi sangat penting untuk memastikan perniagaan kita
sentiasa mendapat permintaan daripada pelanggan dan kedudukan kita
sentiasa kekal di dalam bidang perniagaan. Oleh itu, peniaga masa kini tidak melepaskan
peluang keemasan ini dengan menggunakan sebaiknya kemudahan teknologi
yang ada. Ternyata e-dagang mempunyai pontensi besar untuk mengembangkan
perniagaan.
E-dagang menggunakan
teknologi internet sebagai platform utama perkembangannya. Pada masa sekarang
terdapat lebih daripada satu juta pengguna yang berdaftar dengan JARING dan
TMnet, ini membuktikan pasaran yang luas membolehkan produk dipasarkan
diseluruh dunia. Inilah kelebihan pasaran bagi e-dagang dalam usaha untuk
membawa produk ke pasaran antarabangsa bukan lagi terhad kepada organisasi
besar malah termasuk organisasi kecil dan sederhana (IKS) dan orang
perseorangan.
d)
Corak perniagaan terkini
Industri e-dagang atau
perniagaan menerusi internet merupakan platform terbaik bagi corak perniagaan
terkini di negara ini. Kesungguhan dan minat mendalam dalam bidang keusahawanan
menerusi platfom mampu menjadi pemangkin untuk para usahawan berjaya, bukan
sahaja di negara ini, malah mampu menembusi peringkat global.
Dagangan yang
beroperasi melalui internet bukan sahaja cekap dan berkesan, bahkan
mengurangkan kos operasi, menjimatkan masa urus niaga dan meluaskan jalinan
strategik antara peniaga. Syarikat antarabangsa seperti Alibaba, Amazon, eBay
dan Walmart merupakan antara yang menerajui perniagaan menerusi internet dan
telah mengoptimumkan peluang menjana pendapatan menerusi platform ini. E-dagang berjaya menguasai pasaran domestik dengan
trend terkini menunjukkan pengguna di negara ini gemar menggunakan Internet
untuk melakukan pembelian.
No comments:
Post a Comment