Wednesday 16 March 2016

KEPENTINGAN E-DAGANG DALAM PERNIAGAAN



Secara umumnya, e-dagang mempunyai impak yang besar dalam mempengaruhi tindakan seorang usahawan. Sudah ternyata, ia mempunyai hubung kait dengan unsur obligasi perniagaan yang menjadi jambatan perhubungan di antara usahawan dan juga kelompok masyarakat yang merangkumi pelbagai kaum, bangsa, umur dan lokasi.

E-dagang merupakan satu inovasi sangat berkait rapat dengan perniagaan. Mana-mana perniagaan yang berjaya mengaplikasikan aspek inovasi dalam perusahaan, maka keuntungan adalah sesuatu yang pasti dan pulangan yang tinggi. Inovasi dan teknologi  adalah saling berkait antara satu sama lain. Teknologi merangkumi satu konsep yang sangat luas dan iadigunakan untuk membangunkan inovasi menyelesaikan masalah manusia yang dihadapi dalam kehidupan seharian.

Menurut Khairul Nizam Bin Zainal Badri (2007), menyatakan contoh terbaik penggabungan teknologi yang sering dipraktikkan oleh syarikat-syarikat maya ini ialah seperti penggunaan teknologi kemudahan mudah alih dengan laman web. Penggunaan laman web menerusi aplikasi facebook, blog, istagram berjaya menambat hati pengguna teknologi masa kini. Dengan cara itu, pengguna boleh boleh menggunakan perkhidmatan yang ditawarkan pada bila-bila masa dan dimana-mana sahaja.

Kepentingan e-dagang dalam perniagaan memberi kelebihan dalam perniagaan seseorang usahawan. Kelebihannya adalah seperti berikut :-
a)            Menjimatkan masa dan kos
            E-dagang merupakan satu kaedah yang baik dan berkesan dalam urusan jual beli kerana kaedah ini menjimatkan masa dan kos.Peniaga tidak perlu menyediakan ruang premis yang luas untuk menjalankan perniagaan. Urusan jual beli dapat dijalankan dengan lebih mudah dan cepat di samping menjimatkan kos. Ia membantu syarikat untuk meluaskan pasaran ke seluruh pelusuk dunia dengan menjadikan ekonomi di dunia ini menjadi satu sistem yang bersifat saling-bergantung antara satu sama lain. Pembeli pula tidak perlu keluar dari rumah dalam cuaca yang panas, mengharungi kesesakan malahan dapat menjimatkan masa dan kos sekaligus dapat melihat produk yang dijual dengan jelas beserta dengan maklumat yang disertakan.

b)           Boleh menaikkan imej dan kredibiliti usahawan. 
            Pada zaman perkongsian maklumat kini, adalah penting bagi seseorang usahawan memperbanyakkan perkongsian bagi menaikkan imej perniagaannya dan meningkatkan kredibilitinya. Salah satunya adalah melalui pelaksanaan e-dagang dalam perniagaan. Oleh kerana rantaian nilai perniagaan itu boleh dilonjakkan ke tahap yang lebih tinggi melalui inovasi, pendekatan dan perkaedahan inovatif, ia berupaya menghasilkan idea baharu dan segar, yang boleh diterjemahkan menjadi produk dan perkhidmatan komersial yang berdaya maju. Dengan merangkumkan kepintaran, daya cipta, dan keaslian, perniagaan melalui e-dagang, akan meraih manfaat daripada kegiatan nilai tambah yang tinggi, seterusnya menjana pendapatan tinggi.

c)            Mengembangkan perniagaan ke negara-negara lain melalui e-dagang. 
        Dalam bidang perniagaan, strategi sangat penting untuk memastikan perniagaan kita sentiasa mendapat permintaan daripada pelanggan dan kedudukan kita sentiasa kekal di dalam bidang perniagaan. Oleh itu,  peniaga masa kini tidak melepaskan peluang keemasan ini dengan menggunakan sebaiknya kemudahan teknologi yang ada. Ternyata e-dagang mempunyai pontensi besar untuk mengembangkan perniagaan.

            E-dagang menggunakan teknologi internet sebagai platform utama perkembangannya. Pada masa sekarang terdapat lebih daripada satu juta pengguna yang berdaftar dengan JARING dan TMnet, ini membuktikan pasaran yang luas membolehkan produk dipasarkan diseluruh dunia. Inilah kelebihan pasaran bagi e-dagang dalam usaha untuk membawa produk ke pasaran antarabangsa bukan lagi terhad kepada organisasi besar malah termasuk organisasi kecil dan sederhana (IKS) dan orang perseorangan.

d)           Corak perniagaan terkini
            Industri e-dagang atau perniagaan menerusi internet merupakan platform terbaik bagi corak perniagaan terkini di negara ini. Kesungguhan dan minat mendalam dalam bidang keusahawanan menerusi platfom mampu menjadi pemangkin untuk para usahawan berjaya, bukan sahaja di negara ini, malah mampu menembusi peringkat global.


            Dagangan yang beroperasi melalui internet bukan sahaja cekap dan berkesan, bahkan mengurangkan kos operasi, menjimatkan masa urus niaga dan meluaskan jalinan strategik antara peniaga. Syarikat antarabangsa seperti Alibaba, Amazon, eBay dan Walmart merupakan antara yang menerajui perniagaan menerusi internet dan telah mengoptimumkan peluang menjana pendapatan menerusi platform ini. E-dagang berjaya menguasai pasaran domestik dengan trend terkini menunjukkan pengguna di negara ini gemar menggunakan Internet untuk melakukan pembelian.

No comments:

Post a Comment