Wednesday 16 March 2016

SEJARAH DAN EVOLUSI E-DAGANG


Kemunculan internet pada tahun 1969 merupakan perkembangan kepada jaringan telekomunikasi antara masyarakat dunia. Internet memiliki beberapa daya tarik dan keunggulan bagi para pelanggannya, misalnya dalam hal perolehan data, akses 24 jam sehari, efisiensi, alternatif ruang dan pilihan yang tanpa batas, personalisasi, sumber informasi dan teknologi yang berpotensi dan lain - lainnya. Dalam konteks perniagaan, internet membawa impak transformasi yang menciptakan paradigma baru dalam dunia perniagaan yang di sebut “ Digital Marketing”.

 Awal tahun 1990-an, istilah baru Electronic Commerce atau lebih dikenali E-commerce mula bertapak di alam maya dan mula terkenal penggunaannya di negara barat pada pertengahan tahun 1990-an .E-commerce adalah sistem peniagaan yang melibatkan proses jual beli secara maya yang menggunakan teknologi maklumat sebagai perantaraan antara pembeli dengan penjual atau pengeluar. Pembayaran yang dibuat melalui transaksi oleh pengguna apabila membeli sesuatu barangan adalah salah satu proses e-dagang. Ia adalah sebuah sistem perniagaan yang menggunakan kemudahan teknologi maklumat terutamanya telekomunikasi canggih.
        
Dalam era ICT ini, internet merupakan satu medium utama dalam perniagaan. Kejayaan beberapa syarikat perintis dalam perniagaan online telah membuka mata pengusaha-pengusaha untuk mengeksplotasi ruang niaga maya ini. Nama-nama besar dalam industri e-dagang seperti Amazon.com, eBay dan Dell telah diangkat sebagai contoh terbaik dikalangan pemilik syarikat e-dagang khususnya dari segi modal perniagaan.

Menurut Muhamad Ridzuan Amin dan Lina Ahmad (2009), e-dagang  dibahagikan kepada dua kategori iaitu :-

i)             e-dagang di antara perniagaan dengan perniagaan.
e-dagang di antara perniagaan dengan perniagaan melibatkan transaksi di antara dua atau lebih syarikat di mana satu pihak merupakan syarikat pembekal kepada satu pihak yang lain.
ii)            e-dagang di antara perniagaan dengan pengguna.

e-dagang di antara perniagaan dengan pengguna pula melibatkan transaksi di antara penjual produk akhir dengan pengguna. 

1 comment:

  1. e dagang ni betul memudahkan urusan seharian kan admin?. Juga kalau pandai boleh ambil peluang perniagaan.

    e-dagang ni sama ke dengan e commerce admin?

    [Jemput ke blog saya untuk tips Kerja Part Time Online]

    ReplyDelete