1.0 Revolusi internet telah mempengaruhi
kesemua aspek didalam dunia perniagaan di abad ini.Industri teknologi maklumat
(information technology- IT) adalah
yang paling pantas sejak bermulanya revolusi perindustrian pada abad ke-19
dahulu. Bersama-sama industri IT adalah perdagangan elektronik atau e-dagang
yang memberi impak cukup besar dalam bidang perniagaan. Permintaan untuk
menguruskan perniagaan atau perdagangan secara elektronik menerusi internet
yang dikenali selepas ini sebagai e-dagang telah meningkat. Organisasi gergasi
antarabangsa terutamanya yang berada di lembah silikon telah mencatat pulangan
berbilion dollar melalui e-dagang.
Hari ini, dengan tren yang lebih
kepada sasaran pasaran terbuka, syarikat telah mula berani mengamalkan
pemasaran langsung sebagai pendekatan pemasaran yang utama atau sebagai
pelengkap kepada pendekatan yang lain. Ia adalah sebagai satu alat yang efektif
untuk berinteraksi dengan para pelanggan untuk membina hubungan pelanggan
jangka panjang.
Langkah kerajaan dalam Perjanjian
Perkongsian Trans Pasifik (TPPA) merupakan pelengkap kepada usahawan-usahawan
Malaysia dalam melaksanakan e-dagang. Para usahawan perlu mengambil peluang dan
ruang perniagaan di peringkat antara bangsa dalam memperkenalkan produk
masing-masing. Dalam ucapan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri II,
Datuk Seri Ong Ka Chuan berkata, penglibatan usahawan dalan e-dagang masih rendah
iaitu hanya 5.8 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).(Utusan
Malaysia, Online, 2016)
Pelaksanaan
e-dagang dalam pelbagai industri membolehkan semua pihak yang terlibat
terutamanya pihak pembeli melakukan aktiviti jual beli dalam masa yang singkat,
menjimat kos serta mampu meluaskan perniagaan.
No comments:
Post a Comment