Wednesday 16 March 2016

PENGENALAN : E- DAGANG

1.0      Revolusi internet telah mempengaruhi kesemua aspek didalam dunia perniagaan di abad ini.Industri teknologi maklumat (information technology- IT) adalah yang paling pantas sejak bermulanya revolusi perindustrian pada abad ke-19 dahulu. Bersama-sama industri IT adalah perdagangan elektronik atau e-dagang yang memberi impak cukup besar dalam bidang perniagaan. Permintaan untuk menguruskan perniagaan atau perdagangan secara elektronik menerusi internet yang dikenali selepas ini sebagai e-dagang telah meningkat. Organisasi gergasi antarabangsa terutamanya yang berada di lembah silikon telah mencatat pulangan berbilion dollar melalui e-dagang.
                       
Hari ini, dengan tren yang lebih kepada sasaran pasaran terbuka, syarikat telah mula berani mengamalkan pemasaran langsung sebagai pendekatan pemasaran yang utama atau sebagai pelengkap kepada pendekatan yang lain. Ia adalah sebagai satu alat yang efektif untuk berinteraksi dengan para pelanggan untuk membina hubungan pelanggan jangka panjang.

Langkah kerajaan dalam Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPPA) merupakan pelengkap kepada usahawan-usahawan Malaysia dalam melaksanakan e-dagang. Para usahawan perlu mengambil peluang dan ruang perniagaan di peringkat antara bangsa dalam memperkenalkan produk masing-masing. Dalam ucapan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri II, Datuk Seri Ong Ka Chuan berkata, penglibatan usahawan dalan e-dagang masih rendah iaitu hanya 5.8 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).(Utusan Malaysia, Online, 2016)


Pelaksanaan e-dagang dalam pelbagai industri membolehkan semua pihak yang terlibat terutamanya pihak pembeli melakukan aktiviti jual beli dalam masa yang singkat, menjimat kos serta mampu meluaskan perniagaan.

No comments:

Post a Comment