Wednesday 16 March 2016

PENGGUNAAN E-DAGANG SECARA GLOBAL


Dalam dunia  e-dagang, perancangan strategi adalah sangat penting kerana ia menjadi kunci kejayaan kepada sesebuah syarikat.  E-dagang telah digunakan secara global di serata dunia bagi mengembangkan perniagaan masing-masing. Dalam dunia e-dagang, penggabungan sebuah laman web  dengan teknologi lain dianggap menjadi satu kelebihan kepada penyedia perkhidmatan laman web. Penggunaan e-dagang adalah penting dalam pasaran global, ini kerana kebanyakan syarikat  telah menggunakan perisian, komputer dan internet untuk meluaskan perniagaan mereka dari pasaran tempatan ke pasaran nasional dan global.

Dengan adanya e-dagang, sesebuah syarikat atau individu boleh melakukan transaksi jual beli di mana sahaja di dunia ini. E-dagang  kini digunakan secara meluas terutamanya di negara-negara barat malah diakui oleh syarikat antarabangsa dan pakar pasaran sebagai satu sektor perniagaan dan pemasaran yang tidak boleh diabaikan. Kemajuan teknologi dalam beberapa dekad yang lalu telah banyak meningkatkan daya saing dalam perniagaan dan ekonomi di seluruh dunia. Ia membantu mengintegrasikan semua bahagian dalaman syarikat dengan sesebuah transaksi perniagaan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan dan juga produktiviti.

Penggunaan ICT melalui e-dagang dalam perniagaan juga dapat membantu untuk menyampaikan maklumat perniagaan kepada pihak yang berkenaan seperti pelanggan dengan pantas dalam masa yang singkat para peniaga boleh membuat promosi dengan mengiklankan produk mereka melalui kemudahan Internet, SMS, emel dan pelbagai medium lain menyebarkan maklumat dengan lebih pantas, efisyen dan tepat.

Bukan itu sahaja, peniaga juga akan dapat menjimatkan kos pengiklanan. Usahawan kini boleh mengiklankan  produk perniagaan mereka di laman sosial seperti facebook dan twitter  dengan pantas dan berkesan tanpa perlu mengeluarkan kos yang besar. Laman sosial tersebut boleh dikemaskini pada setiap masa jika terdapat maklumat baru mengenai perniagaan yang ingin disampaikan kepada pelanggan khususnya.


Kerajaan telah melaksanakan Akta Cukai Barangan dan Perkhidmatan mulai April 2015. Perniagaan e-dagang juga tidak berkecuali dalam pelaksanaan tersebut. Layanan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (CBP) ke atas barangan jika barang tersebut dijual melalui internet dan barang tersebut dibekalkan secara fizikal kepada pelanggan luar Negara, pembekalan tersebut adalah berkadar sifar bagi tujuan CBP.(Panduan E-dagang, CBP).  Ini menunjukkan bahawa kerajaan telah mengambil kira penggunaan e-dagang dalam membantu peniaga memasarkan produk mereka ke luar Negara.

No comments:

Post a Comment