Dalam dunia e-dagang, perancangan strategi adalah sangat
penting kerana ia menjadi kunci kejayaan kepada sesebuah syarikat. E-dagang telah digunakan secara global di
serata dunia bagi mengembangkan perniagaan masing-masing. Dalam dunia e-dagang,
penggabungan sebuah laman web dengan
teknologi lain dianggap menjadi satu kelebihan kepada penyedia perkhidmatan
laman web. Penggunaan e-dagang adalah penting dalam pasaran global, ini kerana kebanyakan syarikat
telah menggunakan perisian, komputer dan internet untuk meluaskan perniagaan
mereka dari pasaran tempatan ke pasaran nasional dan global.
Dengan
adanya e-dagang, sesebuah syarikat atau individu boleh melakukan transaksi jual
beli di mana sahaja di dunia ini. E-dagang
kini digunakan secara meluas terutamanya di negara-negara barat malah
diakui oleh syarikat antarabangsa dan pakar pasaran sebagai satu sektor
perniagaan dan pemasaran yang tidak boleh diabaikan. Kemajuan teknologi dalam
beberapa dekad yang lalu telah banyak meningkatkan daya saing dalam perniagaan
dan ekonomi di seluruh dunia. Ia membantu mengintegrasikan semua bahagian
dalaman syarikat dengan sesebuah transaksi perniagaan untuk meningkatkan
kualiti perkhidmatan dan juga produktiviti.
Penggunaan ICT melalui e-dagang dalam perniagaan juga dapat membantu untuk menyampaikan maklumat perniagaan kepada pihak yang berkenaan seperti pelanggan dengan pantas dalam masa yang singkat para peniaga boleh membuat promosi dengan mengiklankan produk mereka melalui kemudahan Internet, SMS, emel dan pelbagai medium lain menyebarkan maklumat dengan lebih pantas, efisyen dan tepat.
Bukan
itu sahaja, peniaga juga akan dapat menjimatkan kos pengiklanan. Usahawan kini
boleh mengiklankan produk perniagaan mereka di laman sosial seperti
facebook dan twitter dengan pantas dan berkesan tanpa perlu mengeluarkan
kos yang besar. Laman sosial tersebut boleh dikemaskini pada setiap masa jika
terdapat maklumat baru mengenai perniagaan yang ingin disampaikan kepada
pelanggan khususnya.
Kerajaan telah
melaksanakan Akta Cukai Barangan dan Perkhidmatan mulai April 2015. Perniagaan
e-dagang juga tidak berkecuali dalam pelaksanaan tersebut. Layanan Cukai
Barangan dan Perkhidmatan (CBP) ke atas barangan jika barang tersebut dijual
melalui internet dan barang tersebut dibekalkan secara fizikal kepada pelanggan
luar Negara, pembekalan tersebut adalah berkadar sifar bagi tujuan CBP.(Panduan
E-dagang, CBP). Ini menunjukkan bahawa
kerajaan telah mengambil kira penggunaan e-dagang dalam membantu peniaga memasarkan
produk mereka ke luar Negara.
No comments:
Post a Comment