Wednesday 16 March 2016

TAHAP PENGGUNAAN E-DAGANG DI MALAYSIA

Menurut Datuk Dr Ewon Ebin, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, menyatakan pasaran e-dagang Malaysia bernilai RM 3.65 billion dengan RM1.82 billion disumbang oleh perdagangan menerusi peranti mudah alih.  (Berita Online, Bernama.Com (2014)). Peranan kerajaan melalui Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi telah menganjurkan program pengkormersialan yang menyediakan bantuan dalam penyelidikan, pembangunan dan pengkomersialan produk e-dagang dalam usaha membantu industri kecil dan sederhana (IKS).

Di Malaysia, menurut kaji selidik Euromoney terus menjangka e-dagang akan mencatatkan pertumbuhan memberangsangkan walaupun berhadapan ketidaktentuan ekonomi dengan unjuran melebihi RM 1.9 billion di Malaysia menjelang 2016. (Utusan Malaysia Online, 2012)

Pemain-pemain IKS sepatutnya merebut peluang dan ruang dalam meluaskan lagi perniagaan mereka. Melalui penggunaan e-dagang di Malaysia, usahawan juga akan mudah untuk mengetahui maklumat pesaing-pesaing yang ada dengan begitu mudah sekali. Ukuran kejayaan kepada perlaksanaan e-dagang di dalam perniagaan bercorak “k”(Knowledge) adalah:
·           Sentiasa menggunakan applikasi dan pendekatan baru dan inovatif.
·           Melakukan urusniaga secara berkala dan bersistem.
·           Berada dalam persekitaran yang selamat.
·           Maju dan senantiasa positif.
·           Sentiasa bersedia dalam persekitara selamat dan bermaklumat.
·           Mempunyai pengetahuan (berilmu) dan bermaklumat.
·           Pengurusan yang efisyen dan efektif.

Pihak kerajaan perlulah memperbanyakkan lagi program yang mampu memberi kesedaran kepada peniaga mengenai kepentingan ICT  terutama dalam e-dagang dan program yang mampu meningkatkan lagi kemahiran peniaga tentang penggunaan ICT seperti perbanyakkan kemudahan ICT di kawasan pedalaman yang lain supaya peniaga atau usahawan yang berada di pedalaman juga dapat menikmati faedah dan kemudahan menggunakan kemudahan ICT.


Disamping itu, pihak kerajaan dan swasta perlu berganding dalam memperbanyakkan kursus ICT terutamanya terhadap peniaga atau usahawan yang baru sahaja  berkecimpung dalam bidang perniagaan. Dengan adanya kursus ICT terhadap uasahawan, dapat menjadikan usahawan bertambah yakin dengan penggunaan ICT dan membantu mereka untuk mengembangkan perniagaan dengan begitu mudah.

1 comment:

  1. Maklumat yang bagus di sini, saya ingin berkongsi dengan anda semua pengalaman saya yang cuba mendapatkan pinjaman untuk mengembangkan Perniagaan Pakaian saya di sini di Malaysia. Sungguh sungguh berat pada perniagaan saya yang turun kerana penyakit masa kecil saya kemudian ketika saya sembuh saya memerlukan dana untuk menetapkannya lagi untuk saya bermula jadi saya berjumpa Encik Benjamin seorang pegawai perunding pinjaman di Le_Meridian Funding Service Dia bertanya saya dari projek perniagaan saya dan saya beritahu dia saya sudah memiliki Satu dan saya hanya perlu pinjaman 200,000.00 USD dia memberi saya borang untuk mengisi dan saya juga dia meminta saya ID Sah saya dalam beberapa hari Mereka melakukan pemindahan dan pinjaman saya telah diberikan . Saya benar-benar ingin menghargai usaha itu juga cuba mendapatkan ini kepada sesiapa yang mencari pinjaman perniagaan atau isu kewangan lain untuk Menghubungi Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian Pada E-mel: lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com Dia juga boleh didapati di WhatsApp Hubungi: +1 -9893943740.

    ReplyDelete